Vietnam na motorce nebo skútru
Zde zajímavé cestopisy Zde příklady cest
Nejlepší poznávání Vietnamu je ze sedla motorky
Vietnam se nedá poznávat přesuny autobusy mezi městy. Je potřeba do vesnic, do přírody. Zastavovat. A to jde jenom s individuálním přesunem.
1. Jednodenní výlety na skútru, i pro začátečníky
2. V rámci cesty do VN pouze několik dní, týden, na skútru, na motorce
3. Celou cestu na skútru, motorce
4. Cesta do těžkého terénu na krosové motorce týden nebo dva
Respektujte místní, jezděte na dvou, max. třech motorkách. NE více. Odmítněte motorkářské gangy a motorkářské cestovky. Vietnam není zoologická zahrada.
OBSAH
1 Řidičský průkaz, doklady - blue card.
2 Půjčení motorky, skútru, jaký typ, ceny
3 Kde půjčit a jak půjčit. Smlouvy, zálohy
3a – skútr na jednodenní výlety
3b – skútr, motorka na vícedenní výlety
3c – skútr motorka na celou cestu
3d – krosová motorka do terénu
4 Zásady při půjčování, kompletní ceny výletů, opravy
5 Půjčovny. Půjčit někde a vrátit jinde
6 Tankování
7 Koupě skútru či motorky
8 Cesta na skútru, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak
9 Průvodce ano, nebo ne?
10 Cestovky, skupiny
11 Mapy
12 Každý svojí motorku, nebo motorka pro dva
13 Obtížnost
14 Výstroj
15 Všeobecné rady
16 Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu
17 Co dělat když vás zastaví policie
1 Řidičský průkaz, blue card.
Dle zákona máte mít mezinárodní řidičák. Vietnamský policista ale většinou neví, co to je. Pokud máte řidičák na motorku A (plný A1, A2), nechte si pro jistotu udělat mezinárodní a je vše OK. Vystaví ho na každém městském úřadě na počkání, kde mají dopravní odbor. Nemusí být příslušný vašemu bydlišti. Potřebujete k tomu jakoukoliv fotku, svůj řidičák, občanku a 50 Kč. Josu dva typy, podle Ženevské nebo Vídeňské smlouvy. Řeknete Vietnam a oni vědí. Ale je to jedno, ve Vietnamu to nerozlišují ani tomu nerozumí.
Pokud máte jenom B, na auto, máte automaticky i řidičák A1, tzn. na skútr do 125 ccm s automatickou převodovkou. Ve Vietnamu ale tato výjimka neplatí. Tam můžete pouze se skútrem do obsahu 50 ccm, ale ty se dnes ve Vietnamu prakticky nevyskytují.
Ale praxe je, že s B normálně ve Vietnamu jezdí většina turistů. V neturistických oblastech vůbec nemusíte mít obavu. Když tam vidí cizince, určitě vás nezastaví a nebudou kontrolovat. V turistických oblastech, zvlášť pokud se do něčeho zamotáte, mějte připraveno 200 000 VND. Ale pravděpodobnost kontroly je malá.
Od 1. 1. 2015 může cizinec řídit ve Vietnamu i auto, jenže to se běžně nepůjčuje. Navíc s řidičem je auto levnější než bez řidiče. Takže zbývá motorka či skútr. Auto s řidičem má smysl půjčit, pokud vás je více jak 4 a na motorkách neumíte.
Vyjma mimořádné situace v Ha Giang půjčovny řidičáky nekontrolují.
POZOR od roku 2016 policajti hlavně v turistických oblastech kontrolují cizincům rychlost. Moto 40 km v obci, mimo obec 60 km/h
POZOR od října 2018 mají příkaz půjčovny kontrolovat řidičáky v Ha Giang, zda mají A. Ale zájem půjčoven je půjčit, nezajímá je, zda máte řidičák.
Blue card. Motorka, skútr má technický průkaz, blue card. Tu vám v absolutní většině se skútrem nedají, mohli byste jí pak prodat. Ale potřebujete jí při přechodu do Laosu a Kambodže. Záloha za motorku, skútr je ale v tomto případně velmi vysoká. Někdy kontrolují blue card při dopravě motorky z ostrovů Coc Dao a Phu Quoc. Policisté na rozdíl od místních u cizinců blue card nevyžadují, stačí vizitka hotelu, půjčovny, případně smlouva s půjčovnou.
2 Půjčení motorky, skútru, jaký typ cena
- Skútry automat 5-10 USD/den. Plný automat obvykle 125 ccm, pouze brzda a plyn. Obě brzdy na řidítkách. Nedoporučuje se na dlouhé výlety do hor, mají menší výkon, jsou těžké. Levnější půjčení na jednodenní výlety ve městech, dražší na dlouhé cesty. Dobré pro začátečníky.
- Skútry poloautomat, nejrozříšenější ve Vietnamu. 5-10 USD /den. Obvykle 125 ccm, ale i 150 ccm. Mají rychlosti, nemají manuální spojku. Řadí se nohou bez spojky, rychlosti jsou obrácené na rozdíl od normální motorky. Začátečník tento skútr zvládne.
- Motorky čínské, vietnamské, indonéské. Nejrozšířenější čínské Honda Win, Espero, Kitafu, .. 110 ccm, 150 ccm Ca 15-25 USD/den, nedoporučuji pro začátečníky. Jsou to ale dost krámy.
- Motorky cestovní enduro japonské ca 250 ccm 30-40 USD/den. Určitě ne pro začátečníky.
- Motorky cross japonské dobré 150, 250 ccm, Honda, Yamaha 150 ccm 250 ccm nejčastěji XR150, CRF 150, Honda CRF 250 L 30-50 USD/den V žádném případně ne pro začátečníky.
3 Kde půjčit a jak půjčit. Smlouvy, zálohy
3a – Skútr na jednodenní výlety. Nejčastěji v turistickým místech: Ninh Binh, Cat Ba, Nha Trang. Hue, Da Nang, Hoi An, Phu Quoc, Mui Ne, Can Tho, Vung Tau, Chau Doc. Půjčují v hotelích a místních půjčovnách. V hotelích nechtějí obvykle žádné kauce, žádné smlouvy. Zde příklad mého jednodenního výletu v Mu Cang Chai Zde příklad mého jednodenního výletu za čajem u Sapy.
3b – Skútr, motorka na vícedenní výlety. V místních půjčovnách. Ideální v oblastech jako Cao Bang, Ha Giang, Hanoi. Saigon, Da Nang. Nha Trang, Hoi An, Chau Doc, Phu Quoc, Sa Pa. Půjčují se v půjčovnách na smlouvu. Skútr lepší poloautomat než automat. Motorky, obvykle typu Honda Win a podobné. Ale ty pouze v Hanoji, Saigonu, Ha Giang a Sa Pa. Drahé japonské moc nemá smysl. Obvykle kauce okolo 100 USD.
3c – Skútr, motorka, na celou cestu. V půjčovnách v Hanoji, Saigonu. Nejvíce se používají čínské, vietnamské, indonézské. Při této cestě se už půjčují i dobré japonské motorky 250 ccm. Zálohy 100-500 USD. V žádném případně se nedoporučuje plný automat. Půjčují je pouze velké půjčovny pro cizince. Ne pro začátečníky.
3d – Krosová motorka do terénu. Půjčuje se v Hanoji, Ha Giang a Saigonu. V Saigonu ale půjčování motorky do terénu moc nemá smysl. Půjčení v Hanoji také není ideální, zbytečná velmi dlouhá cesta po asfaltu do hor. Na ostatních místech, Cao Bang, Sa Pa,.. výhradně s průvodcem. Celkově půjčení krosek má výrazně větší smysl s průvodcem, který zná nejlepší okruhy, ví co je průjezdné, pomůže při problému, který je pravděpodobný. Půjčují je pouze velké půjčovny pro cizince a pak samotní průvodci (výrazně levněji) Záloha obvykle 1000 USD. Pokud máte motorku s průvodcem, kauci neskládáte, ale zálohu. Zde příklad mojí cesty na krosce v náročném terénu. S průvodcem.
4 Zásady při půjčování, kompletní ceny výletů, opravy
Pojištění - většinou bez pojištění, někde chtějí příplatek za pojištění. Ale moc na něj nespoléhejte. Ale v zásadě mějte na paměti. Co rozbijete, to zaplatíte. Když se porouchá motor, měl by to platit pronajímatel. Píchlou gumu platíte vy. Pokud vám někdo motorku ukradne, počítejte, že přicházíte o kauci. V hotelích se motorka na noc dává do haly, na trzích parkujte na hlídaných parkovištích, jsou všude. Případně požádejte nějakého prodejce, ať vám jí pohlídá. Případná náhrada poškození motorky je i o diskusi. Můžete se dohodnout např na 50%-50%.
Mějte při sobě dostatek hotovosti v USD. Doporučuji min 300 USD, lépe více. Na kauci a na případné lékařské ošetření. Někdy ho musíte zaplatit a pak u nás na základě účtu řešíte s pojišťovnou.
Příklad kompletních cen na vícedenní výlety. Start ze Sapy, Ha Giang , Cao Bang:
Dva turisté + jeden průvodce na skútrech na okruh Ha Gaing. Komplet cena pro dva cca 190 USD/den. V ceně tři skútry, průvodce, ubytování pro tři, benzin pro tři motorky, jídlo, prostě úplně vše.
Dva turisté + jeden průvodce na dobrých japonských kroskách velmi těžkým terénem. Komplet pro dva ca 250 USD/den. V ceně tři japonské krosky, průvodce, ubytování pro tři, benzin pro tři motorky, jídlo, prostě úplně vše.
Toto je ale přes samotné průvodce, ne cestovky, ne velké půjčovny, které jenom za samotného průvodce účtují navíc 100 USD/Den. K tomu vše zvlášť. Motorky, jídlo, ubytování, benzin. Výrazně dražší.
Pozor: ceny jsou přibližné, mohou se dost lišit. S více turisty samozřejmě cena klesá.
Velké (a drahé) půjčovny
www.tigitmotorbikes.com
www.hanoimotorbikerental.com
www.stylemotorbikes.com
Opraven je všude spousta. Poznáte, jsou to vše garážové firmy. Pokud jedete do hor daleko, je dobré jet ve dvou. Druhý dojede do opravny a přiveze opraváře. Ten je schopen motorku i naložit na motorku.
Pozor. Málokdo umí opravit dobré krosové japonské motorky, neznají je jezdí na nich prakticky jenom cizinci. I proto je dobré si tyto půjčovat i s průvodcem. Ten je vždy schopný si je opravit sám a veze si sebou i náhradní díly.
Ceny oprav v Kč. Píchlá guma za 15. V turistické oblasti jako cizinec můžete zaplatit až 100. Výměna ložiska zadního kola 50, opět pro cizince až 200. Nová duše 50, nový plášť 200. Větší opravy motoru se vejdou do 1000.
5 Půjčovny. Půjčit někde a vrátit jinde
V Saigonu na ulici Bui Vien je půjčovna vedle půjčovny. V Hanoji v celém Old Town je také spousta půjčoven. Půjčovny jsou zaměřené na turisty, umí trošku anglicky. Výborná půjčovna v Saigonu (HCMC) je na adrese: Nguyễn Thị Minh Khai č. 17. Výrazně levnější než na ulici Bui Vien. Na jednodenní výlety vám zařídí skútr v turistických hotelích ve městech.
Kde nepůjčovat. Nepůjčuji si zásadně od cestovních kanceláří, jak českých, tak vietnamských. Drahé, navíc často, přestože to na první pohled se nepozná, jsou to pouze zprostředkovatelé. Při vracení jsou důslednější na nějaký škrábanec, protože sami mají strach aby pak cestovka neměla problém u majitele motorek, skútrů.
Někde půjčit, jinde vrátit. - One way rental půjčovny, V Hanoji, Da Nangu, Saigonu, dnes všechny velké toto zajišťují. Osobně nedoporučuji, lepší okruh na severu, přeletět a okruh na jihu. Viz cesta Saigon Hanoi níže. Pozor. často se stává, že zaplatíte vysokou kauci (100 - 1000 USD) a v místě vrácení vám dají dongy.
www.tigitmotorbikes.com
www.hanoimotorbikerental.com
www.stylemotorbikes.com
6 Tankování
Ve Vietnamu je hustota benzinových pump výrazně větší než u nás. Pumpy jsou i v horách. Vedle toho zvlášť na severu v horách, ve vesnicích benzin prodávají i na ulici v pet lahvích od limonád či od vody. Dále mají lidé soukromé malé bomby s benzinem. Ceny u velkých pump jsou všude stejné, u soukromníků trochu vyšší. Cena asi 25 Kč. 95 okt mají všude. Někde se tankuje 92 okt, není problém. Skútry jezdí na vše. Někde jsem četl, mít jako rezervu benzin v plastové lahvi. Totální blbost. Raději si vezměte vodu.
7 Koupě skútru či motorky
V poslední době metoda hodně propagovaná. Dle mého názoru se vyplatí, pokud pojedete více než na měsíc, dva. Většinou se prodávají Honda Win. Ceny se pohybují 200 - 500 USD. Ale velký pozor: Jsou ale na rozdíl půjčovaných motorek ve velmi špatném stavu, půjčovny se takto zbavují vraků, musíte téměř 100% počítat s opravami po cestě, Pozor, bývají i kradené, nemáte šanci zkontrolovat dokumenty. Při zpětném prodeji počítejte okolo 100 USD, pokud se vám nepodaří jí zase prodat cizinci. Další problém! - pokud ji budete prodávat poslední dny. Dostanete totiž vietnamské dongy, ne USD.
Dobré řešení – koupit kvalitní motorku od Tigit Motorbikes za 1000 USD. Ti vám potvrdí zpětný výkup za 750-800 USD, podle délky cesty. Takže je to při delší cestě daleko lepší. Jenže motorka se kupuje obvykle, když chcete pokračovat do Kambodže nebo Laosu, takže to vlastně nic neřeší.
8 Cesta na skútru, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak
Tato cesta je poměrně dost požadovaná, do určité míry „táhne“. S touto cestou by ale měli výhradně počítat motorkáři, kterým jde o kilometry, a ne o Vietnam. Žádná terasovitá políčka, žádné hory, žádné menšiny, žádná fantastická příroda. Velký provoz, Více zde
9 Průvodce ano, nebo ne?
Pokud si půjčíte skútr na cestu, která směřuje po hlavních cestách a ubytovaní je v hotelích, průvodce nepotřebujete. Máte GPS a různé bookingy, na to průvodce nepotřebujete. Je ale neocenitelný, pokud jedete do hor, do neturistických oblastí dál od hlavních silnic. Vezme vás do vesnic, do příbytků, do chýší, celý výlet do Vietnamu vás bude stát možná o 10-20 % více, ale z Vietnamu budete mít 100x více. Ale myslím tím najmout si průvodce, nejlépe také fandu, ne cestovku. Ty jsou drahé, mají stále stejné cesty, velké skupiny, prioritní je pro ně byznys. S průvodcem jedete bez starostí. Kdyby se vám v horách rozbila motorka, anglicky se nedomluvíte. Hlavní výhoda je, že vyřeší poruchu motorky, píchlou gumu (s tím se asi setkáte) havárii, apod. Ideálně z hor, ne z Hanoje, už vůbec ne Čech. Ideálně když zná i jazyky menšin.
Utvořte skupinu kamarádů dva, maximálně čtyři. Nesnažte se tvořit velké skupiny. Jeden neznámý blbec vám výlet zkazí. Velmi dobrý přehled o dobrých domácích průvodcích má Vietnamka uvedená v kontaktech mého webu. V horách žije, má tam kamarády co takto na motorkách s turisty jezdí. Nejvíce v Ha Giang, v Mu Cang Chai a v Sapě . Pokud jste ale jenom dva, je to logicky dražší.
Průvodce nejenom že vás zavede tam, kam byste se nikdy nevydali, a pomůže vyřešit opravu či připadnou kolizi, ale hlavně, máte i výrazně kratší ztrátový čas. Můžete si dovolit přijet na místo později, nemusíte se strachovat o ubytování. Spoustu zajímavostí se dozvíte od něj. Prostě si to užijete víc a beze strachu. Přes mou poměrně dobrou znalost Vietnamu využívám každé příležitosti cestu s domorodcem. Je to fakt jiný level. Jedete v pohodě, více si to užijete, více se dozvíte.
Vynikající nejen na okruhy v Ha Gaing, Cao Bang ale i na jednodenní výlety v Mu Cang Chai nebo Nghia Lo pro „nepolíbené“ dvěma koly. Dá se i s mototaxikářem kdo se nedováží.
Výrazně menší smysl má průvodce na jihu Vietnamu, kde nejsou těžké terény a daleko lepší cesty. Ale hlavně ne Hmongové. Dao, Thai.. horské menšiny.
10 Cestovky, skupiny
V současné době za účelem byznysu vznikají cestovky, firmy, které organizují grupy, skupiny motorkářů pro cesty na motorce. Nejvíce pro oblast Ha Giang, což je o to horší. Jedná se o chudé oblasti, kde do vesnice nemůže vtrhnout grupa motorkářů. V některých vesnicích se už proto staví ke skupinám zády. Zásadně jeďte ve skupině maximálně 4 kamarádů. S žádnými cizími motorkáři nejezděte. Jenom budete mít problém a je to skutečně strašně necitlivé. Klidně si najměte průvodce, nebo jeďte sami. Tyto tzv. "adventure" motorkářské skupiny jsou možné v čisté přírodě a na silnicích, ale ne do vesnic. A Vietnam jsou především vesnice. Navíc jsou to vyhozené peníze: ubytování není problém a na orientaci máte GPS. Motorku si užijete právě na venkově, po stezkách. V malé skupince, případně s průvodcem. Čím více vás bude, tím větší pravděpodobnost problému, protože problém jednoho je problém všech.
Toto určitě NE! Cestujete přes vesnice, velmi chudé oblasti. Více zde
11 Mapy
GPS a Google map jsou obrovským pomocníkem. Pouze musíte brát v potaz, že velikost silnice, její označení, nemusí odpovídat realitě. Malinká cesta na Google map může být široká asfaltová silnice, a naopak výrazná silnice může být stezka. Více zde
Z map těžko poznáte, zda je to asfalt nebo bahno. Zvlášť na severu v horách je problém. Google vám někde ukáže jenom bílou nebo zelenou plochu. S tištěnými mapami je to stejné. Někdy jsou lepší mapy.cz než google map.
Pozor: Vietnamci mapy neznají. A té téměř absolutně. Běžně obyvatel Hanoje na mapě Hanoje nenajde, kde bydlí.
12 Každý svoji motorku, nebo motorka pro dva?
Pokud jste fandové motorkáři, určitě budete každý chtít svou motorku, abyste si cestu užili. Ale i pokud máte motorku jenom na dopravu a jste dva silní chlapi, doporučuji každý svůj stroj. Pokud jede kluk s holkou spíše průměrné nebo menší váhy, stačí jedna motorka či skútr pro dva. Skútr ale musí být silný. Nebo motorka. Ovšem pozor, jenom jeden batoh - a nesmí být obří. K tomu malý ruksáček na denní věci, pláštěnky, jídlo (většinou kupujeme na cestu ovoce), foťáky atd. Já, když jedu s holkou, dávám jediný batoh dopředu a vzadu jenom malý ruksáček. A to i na měsíční cestu. Zde doporučení, co sebou.
13 Obtížnost
Absolutní většina silnic je asfaltová, poměrně dobrá, vlastní jízda je bezproblémová, je potřeba si pouze zvyknout na specifikum způsobu jízdy a dopravních zvyklostí. Skútr si může půjčit i ten, kdo na něm v životě neseděl. V tomto případě doporučuji plný automat. Ale nepodceňovat, pro nepolíbené dvěmi koly nedoporučuji Ha Gaing nebo Cao Bang.
Jenom je potřeba uvažovat: Pokud si půjčíte skútr či motorku přímo v Saigonu nebo Hanoji, tak byste měli na motorce umět jezdit. I pro znalého je to zpočátku skutečně hodně náročné. Naproti tomu třeba na ostrově Phu Quoc nemá problém si půjčit na výlet skútr (automat) i ten, kdo na skútru v životě neseděl. Mimo velká města, mimo těžký terén v horách s určitou dávkou opatrnosti může jezdit prakticky každý.
Pokud ale sjedete z hlavních silnic a budete chtít jet hlouběji do hor, do vesnic, po nezpevněných cestách, tak to chce už na motorce umět jezdit. A v určité fázi se dostanete do míst, která už jsou i pro skútry neprůjezdná a projíždí jenom dobré motorky. Zde může mít problém i mnoho silničních motorkářů. Tato místa ale nikdo při první návštěvě Vietnamu obvykle na motorce nenavštěvuje.
14 Výstroj
Helmu dostanete většinou s motorkou, skútrem, výjimečně za příplatek. Nezapomeňte si brýle. Pro krátké výlety na den v nížinách se většinou výstroj neřeší, je horko. Ale na vícedenní, do hor minimálně dlouhé kalhoty, uzavřené boty, dobré rukavice na pády. Do terénu určitě chrániče na kolena a lokty. V zimě v horách je chladno, dobrá bunda, nezapomenout dobrou pláštěnku. Vozím vždy hedvábný šátek. Na zakrytí obličeje, úst při nepohodě, okolo krku když bolí a v nouzi jako zaškrcovadlo, na uvázání všecho.
Helmu určitě není potřeba vozit z Čech. Ve Vietnamu se jezdí pomalu, dleko větší nebezpečí jsou odřeniny, spálené nohy od výfuku.
A hlavně lékárničku. To vážně. I na krátké jednodenní výlety. Vždy mějte i v malém batůžku na den. Obvaz, antiseptikum, náplasti, dobrý hemagel.
15 Všeobecné rady
Parkujte vždy bezpečně. Hotely téměř všude zajišťují motorky, na noc je zavezou do haly a zamknou. Na trzích jsou vždy hlídaná parkoviště, zaplatíte mezi 3 000-10 000 VND bez ohledu na dobu. Využívejte je! Případně když to není možné, zaparkujte u někoho a požádejte o hlídání. Pak mu dejte 5 000-10 000. Pak můžete bez problémů nechat na motorce bágly.
Pro vázání zavazadla si vždy z domova vozím „gumicuky“ (vázací gumy na konci s háky). Protože ve Vietnamu vám dají v půjčovně pouze kus gumy, což je zdlouhavé a nepříjemné, zvláště když máte nádrž pod sedadlem a kvůli tankování musíte vždy zavazadlo odpoutávat.
V noci mimo města, pokud možno nejezděte. Setkáte se s neosvětlenými skútry, koly, chodci. Pokud už svítí, Vietnamci neví, co to jsou dálková nebo klopená světla. A k tomu neočekávané díry a překážky.
Pokud plánujete dlouhou cestu, nesnažte se o dlouhé denní úseky. 100 km je optimum nebo spíše maximum. Nejenom že to je náročné, ale aby vám zbylo kus dne také na poznávání Vietnamu.
16 Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu
Ne v noci.
Pozor na nákladní auta, autobusy !!!!!!!!!!
Pozor při předjíždění náklaďáků zprava !!!!!!!! Dost bežné, ale špatná krajince, díra, může zradit a jste pod náklaďákem.
Pozor na písek, výmoly, bahno, .
Pozor na jízdu v protisměru, většinou u pravé krajnice. Běžná na kratších úsecích kde se dostat na svojí stranu a zpět je náročné. Neboli se nelekat a spíše nechávat u krajince místo právě pro protijedoucí
Pozor na chodce zvlášť děti a domácí zvířata. Objevují se nečekaně.
Používejte klakson.
Prudce nezrychlujte a nezpomalujte,
Nejezděte těsně u pravé krajnice. Tam se jezdí v protisměru a bývají výmoly.
Nečekejte že vám dá někdo přednost a sami přednost nedávejte. Zbytečně vyplašíte, nečeká to, neví co se děje.
Vždy čekejte že předjížděné auto, skútr, může kdykoliv odbočit, vjet vám do cesty
Zvláštní způsob vjezdu na hlavní plné motorek a odbočování doleva nejprve v protisměru.
Odpovídáte za to, co vidíte před sebou. Pokud před vámi někdo odbočí a vy do něj narazíte, je to vaše vina. Pokud vy odbočujete, používejte blinkry a klidně i ruku.
Nejčastější chyba automobilisty na motorce. Při nečekané překážce brzdí a současně se vyhybá. To se na motorce nesmí. Pří náhlém vyhybání nebrzdit!! Jinak spolehlivý pád.
17 Co dělat když vás zastaví policie
Toto určitě NE! Cestujete přes vesnice, velmi chudé oblasti. Více zde
Dobrá diskusní skupina na faceboo ku Do Vietnamu bez cestovky
Hlavně opatrně, pomalu a obezřetně.
Šťastnou cestu!
Moje cesta na skútru k Hmongům do hor
Pokud se vám článek líbil, klikněte like, sdílejte, potěšíte. Budu vědět, že jsem to nevypotil zbytečně. Díky.
novinky, aktuality
info@vietnamista.cz / veškeré kontakty