Vietnam na motorce nebo skútru 

 Zde zajímavé cestopisy        Zde příklady cest

 
Nejlepší poznávání Vietnamu je ze sedla motorky, skutrů
 
Kompletní informace o jízdě na motorce ve Vietnamu (rok 2018) 
 
 
Řidičský průkaz
Půjčení motorky, mopedu, jaký typ
Doklady
Kde půjčit 
Půjčit někde a vrátit jinde
Cena půjčení
Opravy
Cena oprav
Tankování
Koupě mopedu, motorky
Cesta na mopedu, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak
Průvodce ano nebo ne
Mapy
Každý svojí motorku, nebo motorka pro dva
Obtížnost
Všeobecné rady
 
Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu
 
 
 
-------------------
 
Kompletní informace o jízdě na motorce ve Vietnamu (rok 2018) 
 
Není potřeba jet celou dovolenou na mopedu. Ale půjčit si ho na dva, tři dny, na daném místě. Kombinace s veřejnou dopravou je ideální.
 
Na webech si přečtete spoustu informací, zákonů, předpisů, opisovaných jednoho od druhého, často staré , ale důležitá je skutečnost, praxe.  Následující info zohledňuje mnoho mých tisíc kilometrů najetých ve Vietnamu na mopedu a motorce, na znalost Vietnamu a policie.  
 
Řidičský průkaz
Dle zákona máte mít mezinárodní řidičák. Vietnamský policista ale většinou neví, co to je.
 
Pokud máte řidičák na motorku A, (Plný A1, A2) nechte si jenom udělat mezinárodní a je vše OK.
Pokud máte jenom B, na auto, máte automaticky i řidičák A1, tzn moped do 125 ccm s automatickou převodovkou, což ale platí jenom v ČR. Ve Vietnamu jsou všechny motorky, mopedy prakticky od 110 ccm3 výše. Neboli ve Vietnamu oficiálně váš řidičák s B a omezeným A1 na moto nad 50 ccm3 neplatí. 
 
Ale praxe je, že se s B normálně ve Vietnamu jezdí. Dokonce absolutní většina turistů tak jezdí. V neturistických oblastech vůbec nemusíte mít obavu. Tam, když vidí cizince, vás určitě nezastaví a nebudou kontrolovat. V turistických oblastech, zvlášť pokud se do něčeho zamotáte, mějte připraveno 200.000 VND.   Ale pravděpodobnost kontroly je minimální. Mezinárodní řidičák také doporučuji, ale zbytečně ho neukazovat, buchnou váím na něj velké razítko: Jenom do 50 ccm3. Ale policie v absolutní většině obsah neřeší. 
 
Od 1.1.2015 může cizinec řídit ve Vietnamu i auto. Auto vám ale nikdo nepůjčí. Auto půjčit je možné pouze s řidičem. Takže motorka, moped. 
 
POZOR od roku 2016 policajti hlavně v turistických oblastech kontrolují cizincům rychlost. Moto 40 km v obci, mimo obec 60 km/h
 
Půjčení motorky, mopedu, jaký typ
1) Pokud na velký okruh, cizinci si většinou půjčují motorku Honda Win, případně  podobnou. Půjčovny pro turisty mají na těchto motorkách již vzadu namontovaný velký nosič. Pokud ale nemáte zkušenosti s jízdou na motorce, tuto motorku vám nedoporučuji, má normální ruční ovládání spojky. Výhoda je, že jsou silné,   dá se s nimi i do terénu, jejich nevýhodou je jejich horší spolehlivost, nejsou obvykle v zrovna dobrém stavu. Dají se půjčit prakticky pouze v Saigonu a Hanoji. Pokud jste motorkář a chcete jet mimo asfaltové silnice ve severním Vietnamu, doporučuji tuto motorku s manuálním řazením nebo podobnou. 
 
2) Nejpoužívanější ve Vietnamu jsou skútry 125 ccm s manuálním řazením s automatickou spojkou. Já je používám i na velmi dlouhé několikaměsíční cesty. Nevýhoda obvykle je, že nemají nosič. Já ve dvou jezdím pouze s jedním menším báglem, který mám vpředu  a vzadu pouze příruční baťůžek. Půjčení je navíc levnější jako Honda Win. Půjčují je prakticky všude i  mimo turistická centra  a to i  velmi levně. Ve vyloženě neturistických oblastech se ale motorky nepůjčují.  Dá se na na něj rychle zvyknout i pro ty, co nikdy na mopedu neseděli, ale nedoporučuji, aby se vydali hned na dlouhou cestu. Dají se půjčit i na mnoha jiných místech, kde jsou turisté, i v hotelích. Např. Sapa, NinhBinh, Hue, HoiAn, Danang, NhaTang, PhuQuoc, ConDao a mnoho dalších míst.  Na některých místech, kde je dnes větší zájem (HaGiang) doporučuji zvlášť v turistické sezoně řešit předem. Mopedy jsou většinu japonské,  čínské bych bral v nouzi. 
 
3) Automat doporučuji především těm, co nikdy na motorce, skutru, nejezdili. Nedoporučuji je na delší cesty, max na jeden, dva,  tři dny. Už vůbec ne do hor. Jsou  těžké s menším výkonem. Opravy jsou komplikovanější a náročnější. Do hor bych s automatem určitě nejel. 
 
Před půjčením si vždy motorku, moped ze všech stran nafoťte. 
 
Doklady
Když si půjčíte motorku, skutr na více dní, budou chtít zálohu a sepíší smlouvu a budou chtít zálohu. Záloha se pohybuje 100-600 USD Když to bude jenom na jeden den, obvykle stačí, když jim řeknete adresu hotelu, případně chtějí do zástavy cestovní pas a nesepisují nic. Řidičák je nezajímá. 
 
Modrou kartu vám půjčovna skoro jistě do ruky nedá, protože s ní byste mohli motorku prodat. Pokud by vás chytla policie, ukažte smlouvu. Pokud máte motorku jenom na jeden den, odkažte na hotel, půjčovnu.  Proto pozor, bez modré karty vás nemusí pustit přes hranice do sousedního Laosu nebo Kambodže. 
 
Kde půjčit 
Na webu se doporučují různé půjčovny, Nedoporučuji se soustředit na konkrétní půjčovnu doporučenou kamarádem nebo nějakým webem. Protože dnes dobrá motorka, zítra krám. Jděte na místo, kde jsou půjčovny a tam si vyberte. Není to jenom o ceně, ale i o tom, jakou konkrétní motorku má půjčovna v daný okamžik k dispozici. Závisí i na sezoně. 
 
V Saigonu turistické centrum s mnoha půjčovnami motorek a mopedů je na ulici Bui Vien. V Hanoji v celém Old Town je spousta půjčoven. Půjčovny jsou zaměřené na turisty, umí trošku anglicky.  Jinak vám zajistí moped  skoro v každém hotelu v centru velkých měst. Ale nemají motorky s manuální spojkou např Handa Win, ale většinou skutr, polouatomat nebo automat. V turistických centrech (Hue, NhaTrang, Sapa, .. ) vám půjčí i v skoro každém hotelu. V neturistických městech půjčovny nejsou a v hotelích většinou nepůjčují.  
 
 
Půjčit někde a vrátit jinde
Ano to půjčovny už existují a týkají se především Saigon, Hanoj, Hue, HoiAn. Nemám osobně ověřeno, a také já doporučuji okruh na severu, přeletět na jih a znovu okruh. Jet velké vzdálenosti podél pobřeží nevidím za dobré, spousta kilometrů, hlavní silnice, Cestu Hanoi-Saigon zásadně nedoporučuji. 
 
 
Cena půjčení
Saigon.  Na ulici Bui Vien a okolí v centru kde se Honda Vin půjčují, mají pevnou cenu 200.000 VND/den (2018) polouatomat 150. Automat také 200. 
Pokud půjdete dále od této oblasti, domluvíte se vietnamsky, v roce 2018 s mi podařilo i za 60 na den polouatomat. Ale normální turista za tuto cenu je bez šance.
Hanoi. Motorky  se půjčují všude v Old Town, ceny jsou o 25-50% vyšší jako v Saigonu. 
 
 
Opravy
Zásadně platí, že opravy poškození pádem, odření, píchlá guma, platíte vy. Opravy motoru platí půjčovna.  Tedy měla by platit. 
Praxe je ale spíše taková, že opravy vždy platíte vy.  Pokud ale na cestě budete platit opravu motoru, hlavně si vše nafoťte a pak zkuste vyjednávat. Je dost časté, že se vám podaří dojednat 50/50%. Cenu vám věří, nepotřebujete doklad.  Mne se naposledy podařilo, že byl prasklý zadní plášť, tzn platil jsem nový plášť, duši, vrátili mi polovinu. 
Opravy jsou dost časté a opraví vám téměř na každém rohu a velmi rychle. Poznáte je. Jsou to vždy otevřené garáže a tam někdo něco opravuje. Nepotřebujete se domluvit, je jim hned jasné o co jde. Jasně, že v turistických oblastech zaplatíte jako turista více než místní. Vietnamci nikdy sebou nevozí žádné nářadí na opravy.  Problém je v horách.  Pokud se vám vysype motor někde na severu u čínských hranic, tak máte problém. Proto je lepší jet alespoň dvě motorky, aby někdo mohl jet pro pomoc.  Jsou schopní, dovedou i motorku naložit na motorku. Počítejte s tím, že to je především o penězích. Toto prostě zaplatíte. Proto já v horách doporučuji jezdit s Vietnamcem. On  vše vyřeší, jedete v klidu, navíc dny máte delší, protože můžete na místo cíle přijedete později, on ví kde je ubytování. A při opravě zaplatíte méně, on to hlídá. Dostanete se na místa, kam byste nijak nejeli, spoustu věcí se dozvíte. 
 
Cena oprav
Ceny v Kč. Píchlá guma  za 15. V turistické oblasti vy jako cizinci můžete zaplatit 100.
Výměna ložiska zadního kola 50, opět vy jako cizinci můžete zaplatiti i 200. Nová duše 50, nový plášť 200. Větší opravy motoru se vejdou do 1000. 
Ale to vždy závisí na tom, kde to je, jak jsou zvyklí na cizince, na koho narazíte.  Na jihu jsou paradoxně ceny nižší jako na severu. 
 
 
Tankování
Ve Vietnamu je hustota benzinových pump výrazně větší jako u nás. Pumpy jsou i v horách. Vedle toho zvlášť na severu benzin prodávají i na ulici v pet lahvích.  Od limonád, od vody. Dále mají malé lidé soukromé malé bomby s benzinem. Ceny u velkých pump jsou všude stejné, u soukromníků trochu vyšší. Cena (2018) asi 22 Kč.  95 okt mají všude. Někde se tankuje 92 oct, není problém. Skutry  jezdí na vše. Někde jsem četl, mít jako rezervu benzin v plastové lahvi. Totální blbost. Raději si vemte vodu. 
 
 
Koupě mopedu, motorky
V poslední době metoda hodně propagovaná. Dle mého názoru se vyplatí, pokud pojedete více jak na měsíc, dva. Většinou se prodávají Honda Win. Ceny se pohybují 200 - 300 USD. Jsou ale na rozdíl o půjčovacích ve hodně špatném stavu, musíte téměř 100% počítat s opravami po cestě, což je nejenom ztráta času, peněz, ale může zásadně ovlivnit dovolenou. Pozor, bývají i kradené, nemáte šanci zkontrolovat dokumenty. Do hor mimo hustě zabydlené oblasti (HaGiang) bych jel výhradně s dobrou motorkou, skuterem, nikdy ne s něčím za 200 USD. Navíc s kontrolou techničáku policií mám již nepříjemnou vlastní zkušenost. Počítejte s výkupní cenou max 100 USD, pokud se vám nepodaří jí zase prodat cizinci. Další problém pozor pokud jí budete prodávat poslední dny, dostanete dongy, ne USD. 
 
Dobré řešení- koupit kvalitní motorku od Tigit Motorbikes za 1000 USD. Ti vám potvrdí opětný výkup za 750-800 USD, podle délky cesty. Takže je to při delší cestě daleko lepší. Jenže motorka se kupuje obvykle když cesta pokračuje do Kambodže nebo Laosu, Takže problém.  
 
Cesta na mopedu, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak
Tato cesta je poměrně dost požadovaná, já jí ale nechápu. Předně je potřeba motorku koupit a prodat, ale hlavně je to hlavní tah. Jako kdyby někdo chtěl poznat Československo po cestě z Bratislavy do Prahy. Dlouhá úmorná cesta. Kdo nezná skutečný Vietnam, bude tvrdit, že toho viděl spoustu. Ano, ale současně viděl a zažil zlomek, co mohl vidět a poznat. Neboli zásadně tuto cestu NEDOPORUČUJI.  Cestovatelé vychvalují, jaká to byla super cesta. Ano, protože nemají srovnání, neví, co mohli vidět, zažít. Daleko lepší je třeba  tato cesta
 
Průvodce ano nebo ne
Pokud si půjčíte moped na cestu, která směřuje po hlavních cestách, ubytovaní je v hotelích, není vůbec problém, je zcela zbytečný. Průvodce je ale nedocenitelný, pokud jedete do hor,  do neturistických oblastí dál od hlavních silnic. Je relativně levný, vezme vás do vesnic, celý výlet do Vietnamu vás bude stát možná o 10- 20% více, ale z Vietnamu budete mít 100x více. Ale přímo průvodce, nejlepší také fandu, ne cestovku. Ty jsou drahé, mají stále stejné cesty, velká skupina, prioritní je pro ně byznys. Hlavně jedete bez starostí, kdyby se vám v horách rozbila motorka. Nedomluvíte se. Anglicky bez šance. Hlavní výhoda je, že vyřeší poruchu motorky, píchlou gumu (s tím se asi setkáte) havárii,
Utvořte skupinu kamarádů dva, maximálně čtyři. Nesnažte se tvořit velké skupiny. Jeden neznámý blbec vám výlet zkazí. Přehled o dobrých průvodcích má Vietnamka Mai, co je uvedená v kontaktech. Má kamarády, co takto na motorkách s turisty jezdí. Nejvíce v HaGiang. Pokud jste ale jenom dva,  je to více o penězích.
A průvodce nejenom že vás zavede tam, kam by jste si nikdy nevydali, pomůže vyřešit opravu, připadnou kolizi a hlavně, máte výrazně kratší ztrátový čas. Můžete si dovolit přijet na místo později, nemusíte se strachovat o ubytování. Spoustu zajímavostí se dozvíte. Prostě si to užijete beze strachu daleko více. Přes mojí poměrně dobrou znalost Vietnamu využívám každé příležitosti jet s domorodcem. Je to fakt jiný level.
 
Mapy
GPS a Google map je obrovským pomocníkem.  Pouze musíte uvažovat, že velikost silnice, její označení, nesouhlasí s realitou. Malinká cesta na Google map může být široká asfaltová silnice a naopak výrazná silnice může být stezka. 
Zvlášť na severu v horách je problém.  Google vám někde ukáže jenom bílou nebo zelenou plochu. S tištěnými mapami je to stejné 
Neboli hluboko do vesnic jenom s průvodcem, nebo pokud se domluvíte vietnamsky, zeptat se. 
 
Pozor: Vietnamci mapy neznají viz  Tištěné mapy nesouhlasí mimo hlavních tahů. Zvlášť mne rozčílily mapy v oblasti HaGiang.. Byly tam nesmysly. 
 
 
Každý svojí motorku, nebo motorka pro dva
Pokud pojedete na motorce, ne mopedu, pojedete určitě každý sám. abyste si cestu užili.  Pokud na skutru  a jste dva silní chlapi, doporučuji každý svůj skutr. Pokud jede kluk s holkou spíše průměrné, nebo menší váhy, stačí jeden skutr  pro dva. Musí být ale silný. Ale pozor, jenom jeden batoh. A nesmí být obří. K tomu malý ruksáček na denní věci, pláštěnky, jídlo, (většinou kupujeme na cestu ovoce)  foťáky atd. Zde co sebou na cestu  Já, když jedu s holkou,, dávám jediný batoh  dopředu a vzadu jenom malý ruksáček. A to i na měsíční cestu. 
 
 
Obtížnost
Absolutní většina silnic je  asfaltová, poměrně dobrá,  vlastní jízda je bezproblémová, je potřeba si pouze zvyknout na specifikum způsobu jízdy a dopravních zvyklostí. Skútr si může půjčit i ten, kdo na něm v životě neseděl. V tomto případě  doporučuji plný automat. 
Jenom je potřeba uvažovat: Pokud si půjčíte skútr, motorku, v Saigonu nebo Hanoji, tak byste měli na motorce, skútru,  umět jezdit. I pro  znalého je to první hodiny, dny, skutečně hodně náročné. Naproti tomu nemá  problém si půjčit na výlet skútr, automat, třeba na ostrově Phu Quoc i ten, kdo na skútru v životě neseděl. Mimo velká města s určitou dávkou opatrnosti může jezdit prakticky každý. 
Pokud ale sjedete z hlavních silnic a budete chtít jet hlouběji do hor, do vesnic, po nezpevněných cestách, tak to chce už na motorce umět jezdit. A v určité fázi se dostanete do míst, která už jsou i pro skútry neprůjezdná a projíždí  jenom krosové motorky.  Zde může mít problém i mnoho silničních motorkářů. Tato místa ale nikdo při první návštěvě Vietnamu obvykle na motorce nenavštěvuje. 
 
 
Všeobecné rady
Parkujte vždy bezpečně. Hotely téměř všude zajišťují motorky, na noc je zavezou do haly a zamknou. Na trzích jsou vždy hlídaná parkoviště, zaplatíte mezi 3-10 VND bez ohledu na dobu. Využívejte je! Případně když to není možné, zaparkujte u někoho a požádejte o hlídání. Pak mu dejte 5-10. Můžete bez problémů pak nechat na motorce bágly. 
 
Pro  vázání zavazadla si vždy z domova vozím „gumicuky“ (vázací gumy na konci s háky) Protože ve Vietnamu vám dají v půjčovně pouze kus gumy a to je zdlouhavé, zvlášť nepříjemné, když máte nádrž pod sedadlem a kvůli tankování musíte vždy zavazadlo odpoutávat. 
 
V noci mimo města pokud možno nejezděte.  Setkáte se s neosvětlenými mopedy, koly, chodci. A pokud svítí, Vietnamci neví, co to jsou dálková nebo klopená světla.  A k tomu neočekávané díry a překážky. 
 
Vybavení. Všimněte si jak jezdí Vietnamci, V sandálech nebo bosí, v košili. Já jezdím v sandálech s pevnou špičkou, když mi je zima, dám si do nich ponožky. Dále bundu do deště a hotovo. Určitě nezapomenout na brýle, i když Vietnamci jezdí bez brýlí. Určitě ale teplejší vybavení pro prosinec – únor,  do hor na severu. Minimálně tenisky, rukavice, bunda, kulich. V horách je okolo 10ti stupňů. Samozřejmě motocyklový fanda, který si půjčí krosovou motorku, si obvykle přiveze svojí výstroj, je to také o požitku. Helmu používejte, policie to navíc pokutuje. Neznamená, že když vidíte 5 lidí na jedné motorce, že vás nebudou pokutovat. 
 
Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu
Praxe je, že mopedy jezdí obvykle 40 km/hod. Na široké rovné  silnici je možné jet 60 km/hod  80 km/h pojedete spíše vyjímečně. V zásadě, čím pomaleji tím lépe, ale ne moc pomaleji jako ostatní. 
 
Platí, nikdy neočekávejte, že vám někdo dá přednost. Nikdy si nemyslete, že jedete zprava nebo na zelenou a že máte proto přednost. 
Vždy počítejte, že protijedoucí auto, skutr, může odbočit bez varování doleva. Že při předjíždění předjížděné auto nebo skutr může odbočit doleva nebo doprava. 
Vždy uvažujte, že za hustého provozu nebo u silnic se svodidly mezi pruhy v protisměru  těsně u pravé krajnice, jezdí skutry proti vám na krátké vzdálenosti. Těm se vyhýbejte zásadně vlevo a nechávejte pruh těsně u krajince pro ně. Nikdy nejezděte těsně u pravé krajnice. Může tam kdokoliv bez varování vyjet zprava nebo někdo jede proti. Pokud uvidíte proti sobě skutr, hlavně se nelekněte. On buď zůstane v protisměru u kraje, protože jede jen na krátkou vzdálenost, nebo se bude snažit pomalu přesouvat na svojí pravou stranu. 
Prudce nezrychlujte a nezpomalujte.  
Na dálnici s dělicí barierou uprostřed počítejte, že i v levém pruhu může v protisměru jet auto,  autobus.
Vždy se vyhýbá ten, kdo vidí. Neboli když neočekávaně před vámi někdo zahne. je na vás, abyste do něj nenarazili. 
Světelné semafory dodržujte. I když uvidíte, že mají spíše doporučující charakter. Policie to hlídá a vy nejste doma, odnesli byste to. Také používejte blinkry. Pokud odbočujete  doleva a motorek je tolik, že vás stále předjíždí, dejte blinkr a pomalu se přesouvejte doleva. Je dobré mávat rukou doleva, dělá se to často, aby vás přestali předjíždět. Ale přesto pozor, velmi opatrně, nemusí si toho všímat.                 
 
Největší oříšek je při odbočování doleva za hustého provozu, kdy v protisměru řeka motorek nikdy nezastaví. Pomaloučku mezi protijedoucí skutry a odbočit.   
 
Stejně je to, když vjíždíte na hlavni doleva plné motorek. Nesnažte se rychle přejet na svojí pravou stranu. Ale sledujte ostatní. Pomalu se otočit hned doleva podél chodníku a pomaloučku v protisměru se přesouvat na svojí stranu.
 
Kruhové objezdy se někdy dodržují, někdy  ne. Někdy se jezdí i vlevo. Hlavně na okruhu jeďte pomalu, lépe na dvojku a nedělat náhlé změny,  
 
Auta se normálně předjíždí zprava.  
 
POZOR !!!
Ale obrovský pozor si dejte na nákladní auta a autobusy. Pokud vás předjíždí a nenechá vám prostor, raději zastavte daleko v krajnici. Pozor, mezi asfaltem a krajnicí bývá schod, špatná krajince, která vás pod zadní kola náklaďáku může poslat velmi rychle.  Proto velký pozor při předjíždění zprava. Ve Vietnamu je takto nejvíce smrťáků. Viděl jsem, že zachytil pravou stupačkou o obrubník. Spadl přímo pod zadní kola náklaďáku. Tzn. neprotahovat se vedle velkých aut.  
 
Jistě si všimnete, že zvlášť ve městech je levý pruh pro auta a pravý pro mopedy. 
Klakson používejte. I když budete vidět, že nikoho nevzrušuje. Ale dáváte tím o sobě vědět. Zvlášť dát vědět tomu, kdo jede před vámi, aby něco nepovedl. 
 
 
Hlavně opatrně, pomalu a obezřetně. 
 
Šťastnou cestu. Případně klidně napište info@vietnamista.cz 
 
Pokud se vám článek líbil, klikněte like, sdílejte, potěšíte. Budu vědět, že jsme to nevypotil zbytečně 

Nejlepší poznávání Vietnamu je ze sedla motorky

Vietnam se nedá poznávat přesuny autobusy mezi městy. Je potřeba do vesnic, do přírody. Zastavovat. A to jde jenom s individuálním přesunem. 

1. Jednodenní výlety na skútru, i pro začátečníky

2. V rámci cesty do VN pouze několik dní, týden, na skútru, na motorce

3. Celou cestu na skútru, motorce

4. Cesta do těžkého terénu na krosové motorce týden nebo dva 

Respektujte místní, jezděte na dvou,  max. třech motorkách. NE více. Odmítněte motorkářské gangy a motorkářské cestovky. Vietnam není zoologická zahrada.  

OBSAH

1 Řidičský průkaz, doklady - blue card.

2 Půjčení motorky, skútru, jaký typ, ceny

3 Kde půjčit a jak půjčit. Smlouvy, zálohy

  3a – skútr na jednodenní výlety

  3b – skútr, motorka na vícedenní výlety 

  3c – skútr motorka na celou cestu

  3d – krosová motorka do terénu

4 Zásady při půjčování, kompletní ceny výletů, opravy 

5 Půjčovny.  Půjčit někde a vrátit jinde

6 Tankování 

7 Koupě skútru či motorky

8 Cesta na skútru, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak 

9 Průvodce ano, nebo ne?

10 Cestovky, skupiny

11 Mapy 

12 Každý svojí motorku, nebo motorka pro dva 

13 Obtížnost 

14 Výstroj

15 Všeobecné rady 

16 Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu

17 Co dělat když vás zastaví policie  

 

1 Řidičský průkaz, blue card.

Dle zákona máte mít mezinárodní řidičák. Vietnamský policista ale většinou neví, co to je. Pokud máte řidičák na motorku A (plný A1, A2), nechte si pro jistotu udělat mezinárodní a je vše OK. Vystaví ho na každém městském úřadě na počkání, kde mají dopravní odbor. Nemusí být příslušný vašemu bydlišti. Potřebujete k tomu jakoukoliv fotku, svůj řidičák, občanku a 50 Kč. Josu dva typy, podle Ženevské nebo Vídeňské smlouvy. Řeknete Vietnam a oni vědí. Ale je to jedno, ve Vietnamu to nerozlišují ani tomu nerozumí.  

Pokud máte jenom B, na auto, máte automaticky i řidičák A1, tzn. na skútr do 125 ccm s automatickou převodovkou. Ve Vietnamu ale tato výjimka neplatí. Tam můžete pouze se skútrem do obsahu 50 ccm, ale ty se dnes ve Vietnamu prakticky nevyskytují.

Ale praxe je, že s B normálně ve Vietnamu jezdí většina turistů. V neturistických oblastech vůbec nemusíte mít obavu. Když tam vidí cizince, určitě vás nezastaví a nebudou kontrolovat. V turistických oblastech, zvlášť pokud se do něčeho zamotáte, mějte připraveno 200 000 VND.   Ale pravděpodobnost kontroly je malá. 

Od 1. 1. 2015 může cizinec řídit ve Vietnamu i auto, jenže to se běžně nepůjčuje. Navíc s řidičem je auto levnější než bez řidiče. Takže zbývá motorka či skútr. Auto s řidičem má smysl půjčit, pokud vás je více jak 4 a na motorkách neumíte. 

Vyjma mimořádné situace v Ha Giang půjčovny řidičáky nekontrolují.

POZOR od roku 2016 policajti hlavně v turistických oblastech kontrolují cizincům rychlost. Moto 40 km v obci, mimo obec 60 km/h

POZOR od října 2018 mají příkaz půjčovny kontrolovat řidičáky v Ha Giang, zda mají A. Ale zájem půjčoven je půjčit, nezajímá je, zda máte řidičák.

Zde o cestování z HaGaing  

Blue card. Motorka, skútr má technický průkaz, blue card.  Tu vám v absolutní většině se skútrem nedají, mohli byste jí pak prodat. Ale potřebujete jí při přechodu do Laosu a Kambodže. Záloha za motorku, skútr je ale v tomto případně velmi vysoká. Někdy kontrolují blue card při dopravě motorky z ostrovů Coc Dao a Phu Quoc.  Policisté na rozdíl od místních u cizinců blue card nevyžadují, stačí vizitka  hotelu, půjčovny, případně smlouva s půjčovnou. 

2 Půjčení motorky, skútru, jaký typ cena 

 

- Skútry automat  5-10 USD/den. Plný automat obvykle 125 ccm, pouze brzda a  plyn. Obě brzdy na řidítkách. Nedoporučuje se na dlouhé výlety do hor, mají menší výkon, jsou těžké. Levnější půjčení na jednodenní výlety ve městech, dražší na dlouhé cesty. Dobré pro začátečníky. 

 

- Skútry poloautomat, nejrozříšenější ve Vietnamu.  5-10 USD /den. Obvykle 125 ccm, ale i 150 ccm.  Mají rychlosti, nemají manuální spojku. Řadí se nohou bez spojky,  rychlosti jsou obrácené na rozdíl od normální motorky. Začátečník tento skútr zvládne.  

 

 

 

- Motorky čínské, vietnamské, indonéské. Nejrozšířenější čínské Honda Win, Espero, Kitafu, .. 110 ccm, 150 ccm  Ca 15-25 USD/den, nedoporučuji pro začátečníky. Jsou to ale dost krámy. 

 

 

- Motorky cestovní enduro japonské ca 250 ccm 30-40 USD/den. Určitě ne pro začátečníky. 

 

- Motorky cross japonské dobré 150, 250 ccm, Honda, Yamaha  150 ccm 250 ccm nejčastěji XR150, CRF 150, Honda CRF 250 L    30-50 USD/den V žádném případně ne pro začátečníky. 

3 Kde půjčit a jak půjčit. Smlouvy, zálohy

3a – Skútr na jednodenní výlety. Nejčastěji v turistickým místech:  Ninh Binh, Cat Ba, Nha Trang. Hue, Da Nang, Hoi An, Phu Quoc,  Mui Ne, Can Tho, Vung Tau, Chau Doc.  Půjčují v hotelích a místních půjčovnách. V hotelích nechtějí obvykle žádné kauce,  žádné smlouvy.  Zde příklad mého jednodenního výletu v Mu Cang Chai  Zde příklad mého jednodenního výletu za čajem u Sapy. 

3b – Skútr, motorka na vícedenní výlety. V místních půjčovnách. Ideální v oblastech jako Cao Bang, Ha Giang, Hanoi. Saigon, Da Nang. Nha Trang, Hoi An, Chau Doc, Phu Quoc, Sa Pa. Půjčují se v půjčovnách na smlouvu. Skútr lepší poloautomat než automat. Motorky, obvykle typu Honda Win  a podobné. Ale ty pouze v Hanoji, Saigonu, Ha Giang a Sa Pa.  Drahé japonské moc nemá smysl. Obvykle kauce okolo 100 USD.

3c – Skútr, motorka, na celou cestu. V půjčovnách v Hanoji, Saigonu. Nejvíce se používají čínské, vietnamské, indonézské. Při této cestě se už půjčují i dobré japonské motorky 250 ccm. Zálohy 100-500 USD. V žádném případně se nedoporučuje plný automat.  Půjčují je pouze velké půjčovny pro cizince. Ne pro začátečníky. 

3d – Krosová motorka do terénu. Půjčuje se v Hanoji, Ha Giang a Saigonu. V Saigonu ale půjčování motorky do terénu moc nemá smysl. Půjčení v Hanoji také není ideální, zbytečná velmi dlouhá cesta po asfaltu do hor. Na ostatních místech, Cao Bang, Sa Pa,.. výhradně s průvodcem. Celkově půjčení krosek má výrazně větší smysl s průvodcem, který zná nejlepší okruhy, ví co je průjezdné, pomůže při problému, který je pravděpodobný. Půjčují je pouze velké půjčovny pro cizince a pak samotní průvodci (výrazně levněji)  Záloha obvykle 1000 USD. Pokud máte motorku s průvodcem, kauci neskládáte, ale zálohu. Zde příklad mojí cesty na krosce v náročném terénu. S průvodcem.

4 Zásady při půjčování, kompletní ceny výletů, opravy

Vždy nafotit !! Vyfotit tachometr. Vyfoťte s pozadím tak, aby bylo jasné, že je to při převzetí. Dostanete motorku obvykle s minimem paliva, s kolika vrátíte je jedno. Helmy obvykle dostanete v ceně.
 

Pojištění - většinou bez pojištění, někde chtějí příplatek za pojištění. Ale moc na něj nespoléhejte. Ale v zásadě mějte na paměti. Co rozbijete, to zaplatíte. Když se porouchá motor, měl by to platit pronajímatel. Píchlou gumu platíte vy.   Pokud vám někdo motorku ukradne, počítejte, že přicházíte o kauci. V hotelích se motorka na noc dává do haly, na trzích parkujte na hlídaných parkovištích, jsou všude. Případně požádejte nějakého prodejce, ať vám jí pohlídá. Případná náhrada poškození motorky je i o diskusi. Můžete se dohodnout např na 50%-50%. 

Mějte při sobě dostatek hotovosti v USD.  Doporučuji min 300 USD, lépe více. Na kauci a na případné lékařské ošetření. Někdy ho musíte zaplatit a pak u nás na základě účtu řešíte s pojišťovnou. 

Příklad kompletních cen na vícedenní výlety. Start  ze Sapy, Ha Giang , Cao Bang: 

Dva turisté + jeden průvodce na skútrech na okruh Ha Gaing.  Komplet cena pro dva cca 190 USD/den. V ceně tři skútry, průvodce, ubytování pro tři, benzin pro tři motorky, jídlo, prostě úplně vše. 

Dva turisté + jeden průvodce na dobrých japonských kroskách velmi těžkým terénem. Komplet pro dva ca 250 USD/den. V ceně tři japonské krosky, průvodce, ubytování pro tři, benzin pro tři motorky, jídlo, prostě úplně vše. 

Toto je ale přes samotné průvodce, ne cestovky, ne velké půjčovny, které jenom za samotného průvodce účtují navíc 100 USD/Den. K tomu vše zvlášť. Motorky, jídlo, ubytování, benzin. Výrazně dražší. 

Pozor: ceny jsou přibližné, mohou se dost lišit.  S více turisty samozřejmě cena klesá.

Velké (a drahé) půjčovny 

www.tigitmotorbikes.com

www.hanoimotorbikerental.com

www.stylemotorbikes.com


Opraven je všude spousta. Poznáte, jsou to vše garážové firmy. Pokud jedete do hor daleko, je dobré jet ve dvou. Druhý dojede do opravny a přiveze opraváře. Ten je schopen motorku i naložit na motorku. 

Pozor.  Málokdo umí opravit dobré krosové japonské motorky, neznají je jezdí na nich prakticky jenom cizinci. I proto je dobré si tyto půjčovat i s průvodcem. Ten je vždy schopný si je opravit sám a veze si sebou i náhradní díly.  

 

Ceny oprav v Kč. Píchlá guma za 15. V turistické oblasti jako cizinec můžete zaplatit až 100. Výměna ložiska zadního kola 50, opět pro cizince až 200. Nová duše 50, nový plášť 200. Větší opravy motoru se vejdou do 1000. 

 

5  Půjčovny.  Půjčit někde a vrátit jinde

V Saigonu na ulici Bui Vien je půjčovna vedle půjčovny. V Hanoji v celém Old Town je také spousta půjčoven. Půjčovny jsou zaměřené na turisty, umí trošku anglicky.  Výborná půjčovna v Saigonu (HCMC) je na adrese:  Nguyễn Thị Minh Khai č. 17. Výrazně levnější než na ulici Bui Vien.  Na jednodenní výlety vám  zařídí skútr v turistických hotelích ve městech. 

Kde nepůjčovat.  Nepůjčuji si zásadně od cestovních kanceláří, jak českých, tak vietnamských. Drahé, navíc často, přestože to na první pohled se nepozná, jsou to pouze zprostředkovatelé. Při vracení jsou důslednější na nějaký škrábanec, protože sami mají strach aby pak cestovka neměla problém u majitele motorek, skútrů.

Někde půjčit, jinde vrátit.  - One way rental  půjčovny, V Hanoji, Da Nangu, Saigonu, dnes všechny velké toto zajišťují. Osobně nedoporučuji, lepší okruh na severu, přeletět a okruh na jihu.   Viz cesta Saigon Hanoi níže. Pozor. často se stává, že zaplatíte vysokou kauci (100 - 1000 USD) a v místě vrácení vám dají dongy. 

www.tigitmotorbikes.com

www.hanoimotorbikerental.com

www.stylemotorbikes.com

6 Tankování

Ve Vietnamu je hustota benzinových pump výrazně větší než u nás. Pumpy jsou i v horách. Vedle toho zvlášť na severu v horách, ve vesnicích benzin prodávají i na ulici v pet lahvích od limonád či od vody. Dále mají lidé soukromé malé bomby s benzinem. Ceny u velkých pump jsou všude stejné, u soukromníků trochu vyšší. Cena asi 25 Kč.  95 okt mají všude. Někde se tankuje 92 okt, není problém. Skútry jezdí na vše. Někde jsem četl, mít jako rezervu benzin v plastové lahvi. Totální blbost. Raději si vezměte vodu. 

7 Koupě skútru či motorky

V poslední době metoda hodně propagovaná. Dle mého názoru se vyplatí, pokud pojedete více než na měsíc, dva. Většinou se prodávají Honda Win. Ceny se pohybují 200 - 500 USD. Ale velký pozor:  Jsou ale na rozdíl půjčovaných motorek ve velmi špatném stavu, půjčovny se takto zbavují vraků, musíte téměř 100% počítat s opravami po cestě, Pozor, bývají i kradené, nemáte šanci zkontrolovat dokumenty. Při zpětném prodeji počítejte okolo 100 USD, pokud se vám nepodaří jí zase prodat cizinci. Další problém! - pokud ji budete prodávat poslední dny.  Dostanete totiž vietnamské dongy, ne USD. 

Dobré řešení – koupit kvalitní motorku od Tigit Motorbikes za 1000 USD. Ti vám potvrdí zpětný výkup za 750-800 USD, podle délky cesty. Takže je to při delší cestě daleko lepší. Jenže motorka se kupuje obvykle, když chcete pokračovat do Kambodže nebo Laosu, takže to vlastně nic neřeší.  

8 Cesta na skútru, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak

Tato cesta je poměrně dost požadovaná, do určité míry „táhne“. S touto cestou by ale měli výhradně počítat motorkáři, kterým jde o kilometry, a ne o Vietnam. Žádná terasovitá políčka, žádné hory, žádné menšiny, žádná fantastická příroda. Velký provoz,  Více zde

9 Průvodce ano, nebo ne?

Pokud si půjčíte skútr na cestu, která směřuje po hlavních cestách a ubytovaní je v hotelích, průvodce nepotřebujete. Máte GPS a různé bookingy, na to průvodce nepotřebujete. Je ale neocenitelný, pokud jedete do hor, do neturistických oblastí dál od hlavních silnic. Vezme vás do vesnic, do příbytků, do chýší, celý výlet do Vietnamu vás bude stát možná o 10-20 % více, ale z Vietnamu budete mít 100x více. Ale myslím tím najmout si průvodce, nejlépe také fandu, ne cestovku. Ty jsou drahé, mají stále stejné cesty, velké skupiny, prioritní je pro ně byznys. S průvodcem jedete bez starostí. Kdyby se vám v horách rozbila motorka, anglicky se nedomluvíte. Hlavní výhoda je, že vyřeší poruchu motorky, píchlou gumu (s tím se asi setkáte) havárii, apod. Ideálně z hor, ne z Hanoje, už vůbec ne Čech. Ideálně když zná i jazyky menšin.

Utvořte skupinu kamarádů dva, maximálně čtyři. Nesnažte se tvořit velké skupiny. Jeden neznámý blbec vám výlet zkazí. Velmi dobrý přehled o dobrých domácích průvodcích má Vietnamka uvedená v kontaktech mého webu. V horách žije, má tam kamarády co takto na motorkách s turisty jezdí. Nejvíce v Ha Giang, v Mu Cang  Chai a v Sapě . Pokud jste ale jenom dva, je to logicky dražší.

Průvodce nejenom že vás zavede tam, kam byste se nikdy nevydali, a pomůže vyřešit opravu či připadnou kolizi, ale hlavně, máte i výrazně kratší ztrátový čas. Můžete si dovolit přijet na místo později, nemusíte se strachovat o ubytování. Spoustu zajímavostí se dozvíte od něj. Prostě si to užijete víc a beze strachu. Přes mou poměrně dobrou znalost Vietnamu využívám každé příležitosti cestu s domorodcem. Je to fakt jiný level. Jedete  v pohodě, více si to užijete, více se dozvíte. 

Vynikající nejen na okruhy v Ha Gaing, Cao Bang ale i na jednodenní výlety v Mu Cang Chai nebo Nghia Lo pro „nepolíbené“ dvěma koly. Dá se i s mototaxikářem kdo se nedováží. 

Výrazně menší smysl má průvodce na jihu Vietnamu, kde nejsou těžké terény a daleko lepší cesty. Ale hlavně ne Hmongové. Dao, Thai.. horské menšiny. 

10 Cestovky, skupiny

V současné době za účelem byznysu vznikají cestovky, firmy, které organizují grupy, skupiny motorkářů pro cesty na motorce. Nejvíce pro oblast Ha Giang, což je o to horší. Jedná se o chudé oblasti, kde do vesnice nemůže vtrhnout grupa motorkářů. V některých vesnicích se už proto staví ke skupinám zády. Zásadně jeďte ve skupině  maximálně 4 kamarádů.  S žádnými cizími motorkáři nejezděte. Jenom budete mít problém a je to skutečně strašně necitlivé. Klidně si najměte  průvodce, nebo jeďte sami. Tyto tzv. "adventure" motorkářské skupiny jsou možné  v čisté přírodě a na silnicích, ale ne do vesnic. A Vietnam jsou především vesnice. Navíc jsou to vyhozené peníze: ubytování není problém a na orientaci máte GPS. Motorku si užijete právě na venkově, po stezkách. V malé skupince, případně s průvodcem. Čím více vás bude, tím větší pravděpodobnost problému, protože problém jednoho je problém všech. 

Toto určitě NE! Cestujete přes vesnice, velmi chudé oblasti. Více  zde 

11 Mapy

GPS a Google map jsou obrovským pomocníkem.  Pouze musíte brát v potaz, že velikost silnice, její označení, nemusí odpovídat realitě. Malinká cesta na Google map může být široká asfaltová silnice, a naopak výrazná silnice může být stezka. Více zde 

Z map těžko poznáte, zda je to asfalt nebo bahno. Zvlášť na severu v horách je problém.  Google vám někde ukáže jenom bílou nebo zelenou plochu. S tištěnými mapami je to stejné.  Někdy jsou lepší mapy.cz než google map. 

Pozor: Vietnamci mapy neznají. A té téměř absolutně. Běžně obyvatel Hanoje na mapě Hanoje nenajde, kde bydlí. 

12 Každý svoji motorku, nebo motorka pro dva?

Pokud jste fandové motorkáři, určitě budete každý chtít svou motorku, abyste si cestu užili.  Ale i pokud máte motorku jenom na dopravu a jste dva silní chlapi, doporučuji každý svůj stroj. Pokud jede kluk s holkou spíše průměrné nebo menší váhy, stačí jedna motorka či skútr pro dva. Skútr ale musí být silný. Nebo motorka. Ovšem pozor, jenom jeden batoh - a nesmí být obří. K tomu malý ruksáček na denní věci, pláštěnky, jídlo (většinou kupujeme na cestu ovoce), foťáky atd. Já, když jedu s holkou, dávám jediný batoh dopředu a vzadu jenom malý ruksáček. A to i na měsíční cestu.  Zde doporučení, co sebou.

13 Obtížnost

Absolutní většina silnic je asfaltová, poměrně dobrá, vlastní jízda je bezproblémová, je potřeba si pouze zvyknout na specifikum způsobu jízdy a dopravních zvyklostí. Skútr si může půjčit i ten, kdo na něm v životě neseděl. V tomto případě doporučuji plný automat. Ale nepodceňovat, pro nepolíbené dvěmi koly nedoporučuji Ha Gaing nebo Cao Bang. 

Jenom je potřeba uvažovat: Pokud si půjčíte skútr či motorku přímo v Saigonu nebo Hanoji, tak byste měli na motorce umět jezdit. I pro znalého je to zpočátku skutečně hodně náročné. Naproti tomu třeba na ostrově Phu Quoc nemá problém si půjčit na výlet skútr (automat) i ten, kdo na skútru v životě neseděl. Mimo velká města, mimo těžký terén v horách s určitou dávkou opatrnosti může jezdit prakticky každý. 

Pokud ale sjedete z hlavních silnic a budete chtít jet hlouběji do hor, do vesnic, po nezpevněných cestách, tak to chce už na motorce umět jezdit. A v určité fázi se dostanete do míst, která už jsou i pro skútry neprůjezdná a projíždí jenom dobré  motorky.  Zde může mít problém i mnoho silničních motorkářů. Tato místa ale nikdo při první návštěvě Vietnamu obvykle na motorce nenavštěvuje. 

14 Výstroj

Helmu dostanete většinou s motorkou, skútrem, výjimečně za příplatek. Nezapomeňte si brýle. Pro krátké výlety na den v nížinách se většinou výstroj neřeší, je horko. Ale na vícedenní, do hor minimálně dlouhé kalhoty, uzavřené boty, dobré rukavice na pády. Do terénu určitě chrániče na kolena a lokty. V zimě v horách je chladno, dobrá bunda, nezapomenout dobrou pláštěnku. Vozím vždy hedvábný šátek. Na zakrytí obličeje, úst při nepohodě, okolo krku když bolí a v nouzi jako zaškrcovadlo, na uvázání všecho. 

Helmu určitě není potřeba vozit z Čech. Ve Vietnamu se jezdí pomalu, dleko větší nebezpečí jsou  odřeniny, spálené nohy od výfuku.

A hlavně lékárničku. To vážně. I na krátké jednodenní výlety. Vždy mějte i v malém batůžku na den. Obvaz, antiseptikum, náplasti, dobrý hemagel.  

15 Všeobecné rady

Parkujte vždy bezpečně. Hotely téměř všude zajišťují motorky, na noc je zavezou do haly a zamknou. Na trzích jsou vždy hlídaná parkoviště, zaplatíte mezi 3 000-10 000 VND bez ohledu na dobu. Využívejte je! Případně když to není možné, zaparkujte u někoho a požádejte o hlídání. Pak mu dejte 5 000-10 000.  Pak můžete bez problémů nechat na motorce bágly. 

Pro vázání zavazadla si vždy z domova vozím „gumicuky“ (vázací gumy na konci s háky). Protože ve Vietnamu vám dají v půjčovně pouze kus gumy, což je zdlouhavé a nepříjemné, zvláště když máte nádrž pod sedadlem a kvůli tankování musíte vždy zavazadlo odpoutávat. 

V noci mimo města, pokud možno nejezděte. Setkáte se s neosvětlenými skútry, koly, chodci. Pokud už svítí, Vietnamci neví, co to jsou dálková nebo klopená světla.  A k tomu neočekávané díry a překážky. 

Pokud plánujete dlouhou cestu, nesnažte se o dlouhé denní úseky. 100 km je optimum nebo spíše maximum. Nejenom že to je náročné, ale aby vám zbylo kus dne také na poznávání Vietnamu. 

16 Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu

Ve Vietnamu se jezdí vpravo. Praxe je, že skútry jezdí obvykle 40 km/hod. Na široké rovné silnici je možné jet 60 km/hod,  80 km/h pojedete spíše výjimečně. V zásadě, čím pomaleji tím lépe, ale ne moc pomaleji než ostatní. 
 

Ne v noci.

Pozor na nákladní auta, autobusy !!!!!!!!!!

Pozor při předjíždění náklaďáků zprava !!!!!!!! Dost bežné, ale špatná krajince, díra, může zradit a jste pod náklaďákem. 

Pozor na písek, výmoly, bahno, .

Pozor na jízdu v protisměru, většinou u pravé krajnice. Běžná na kratších úsecích kde se dostat na svojí stranu a zpět je náročné. Neboli se nelekat a spíše nechávat u krajince místo právě pro protijedoucí

Pozor na chodce zvlášť děti a domácí zvířata. Objevují se nečekaně.  

Používejte klakson. 

Prudce nezrychlujte a nezpomalujte, 

Nejezděte těsně u pravé krajnice. Tam se jezdí v protisměru a  bývají výmoly.

Nečekejte že vám dá někdo přednost a sami přednost nedávejte. Zbytečně vyplašíte, nečeká to, neví co se děje.

Vždy čekejte že předjížděné auto, skútr, může kdykoliv odbočit, vjet vám do cesty

Zvláštní způsob vjezdu na hlavní plné motorek a odbočování doleva nejprve v protisměru. 

Odpovídáte za to, co vidíte před sebou. Pokud před vámi někdo odbočí a vy do něj narazíte, je to vaše vina.  Pokud vy odbočujete, používejte blinkry a klidně i ruku. 

Jízda ve městě není problém, jezděte pomalu s davem, nelekat se jedoucích v protisměru   kteří využívají vaší stranu silnice pro krátké přejezdy, protože na svojí stranu je to komplikované. Nechte jim pravou krajnici.
 

Nejčastější chyba automobilisty na motorce. Při nečekané překážce brzdí a současně se vyhybá.  To se na motorce nesmí. Pří náhlém vyhybání nebrzdit!! Jinak spolehlivý pád. 

17 Co dělat když vás zastaví policie    

je vše popsáno zde v odkazu 

Toto určitě NE! Cestujete přes vesnice, velmi chudé oblasti. Více zde

 


Dobrá diskusní skupina na faceboo ku Do Vietnamu bez cestovky

 

Hlavně opatrně, pomalu a obezřetně. 

Šťastnou cestu!

 Zde pár návrhů cest

 

 

Moje nejlepší cesta na motorce v životě

Moje cesta na skútru k Hmongům do hor

 

Fotogalerie

 

Pokud se vám článek líbil, klikněte like, sdílejte, potěšíte. Budu vědět, že jsem to nevypotil zbytečně. Díky. 

 

Aktuální přednášky    

 

novinky, aktuality

2.8.2022 Život s duchy
25.7.2022 Poupata zázvoru
18.9.2021 Bambusová krysa
 
 

info@vietnamista.cz  / veškeré kontakty