Doprava ve Vietnamu
Doprava ve Vietnamu
Vlak ve Vietnamu
Cestování ve Vietnamu vlakem je pohodlné a bezproblémové. Nejste v Indii nebo Bangladéši. Jízní řád je poměrně dodržován, a když se smíříte s tím, že vlak nejezdí rychle, nemáte problém. Pro turisty je nejvyužívanější trať Hanoi - Sapa. Zde jezdí lůžkové vozy připomínající trochu starý Orient Expres. Obyvkle si turisté s cestovkou v Hanoi dohodnou výlet, průvidce vás usadí na vlak a v LaoCai, kam vlak jede, zase jiný průvodce turisty vyzvedne a autem zaveze do Sapy.
Druhou poměrně využívanou tratí je Hanoi Hue. Často vzhledem k nízké ceně vnitrostátních letenek se využívá letadlo. Ale je vhodné z Hanoje nejprve jet autem, autobusem a navštívit Ninh Binh případně Sam Son a pak teprve dále jet vlakem.
Jízdenky nabízí několik serverů ale já doporučuji kupovat na místě.
https://12go.asia/en zde bych se trochu bál
https://vietnam-railway.com/ zde lístky koupit možné je, ale opakuji, nejlépe na místě.
Jízdí řád včetně jízdného najdete na
Zajimavost, ve Vietnamu je 40 našich lokomotiv
Od září 2023 jezdí mezi Hanojí a Da Nangem luxusní vlak označený SE 19 a SE 20. Cena 35 USD všední dky, 42 USD víkendy. (cena 2023) Odjezd Hanoi 19:50, příjet Hue 9.40. (do da Nangu nevím, o moc delší to nebude) Jsou na něj velmi dobré reference.
Autobus ve Vietnamu: Dálková autobusová doprava je ve Vietnamu velmi dobrá. Mezi hlavními turistickými místy funguje doprava kvalitními klimatizovanými autobusy za velice přístupné ceny. Zvláštností jsou spací autobusy, Mají dvě uličky a tři řady lůžek, kde nohy následujícího pasažéra jsou pod zády předchozího. Jsou místenkové a zakoupení jízdenek není problém. Horší je to s místními autobusy. Ve Vietnamu funguje skutečný kapitalismus, společností je hodně a o zákazníky se přetahují. Často vás přesvědčí, že ten jejich autobus je ten nejlepší, vy však jedete nesmyslně dlouhou cestou. Ne proto, že by vás chtěli vyvézt na projížďku, ale autobus, na který jste narazili nebo vás o něm přesvědčil nějaký náhončí, prostě jede jinam, jinou cestou. Stanice označné nejsou. Zvlášť na nádražích v Hanoji je mezi desítkami autobusů někdy horší orientace a zde zase pomoc průvodce je smysluplná. Nelze zde vypisovat spoje, jízdní řády, společností je hodně.
Informace o místní dopravě je těžké nalézt na internetu. Na autobus se ale dá mávnout, zastaví všude.
POZOR:
Cestovky nabízejí tzv. "otevřené jízdenky", např. Hanoi - Saigon s tím, že je možné kdekoliv vystoupit a pak kdykoliv jet dále. Je to ovšem past. Společností je spousta, ale vy jste vázáni jenom na tu jednu a budete čekat celý den na bus, když jiný jede hned. Jedná se o velké turistické autobusy. Přesun lokálním busem, nebo kus vlakem je super kombinace. Cestu Hanoi Saigon jako takovou nedoporučuji: raději projet sever, přeletět na jih, a pak okruh na jihu. Mějte na paměti, cestovkám jde v první řadě o byznys.
Kde zajišťovat autobusy? Nejlépe na místě. Společností je hodně, nemáte najednou předhled na internetu o všech. Neexistuje centrální systém ale pouze konkrétní společnosti, Třeba najdete, že jede až zítra odpoledne a přitom dnes jede několik spojů. Pomohou vám i v každém hotelu. Vietnam je země provizí. Využívejte této v Evropě neexistující služby. Snažte se na nádržaích zjistit, zda do daného místa nejedou i jiné autobusy, nejenom levněji, ale třeba lepším busem, dříve a pod. Nebojte se na lokální autobus mávnout, zastaví kdekoliv.
Ty "správné" lokální busy na internetu nejsou
Některé společnosti:
a známé, přes zprostředkovatele https://www.baolau.com/?&source=northvietnam, https://12go.asia/en
Doprava místními malými korejskými autobusy je někdy náročnější ale řádově zajímavější. Výmluvně toto popisuje můj zážitek zde:
Jak nás ve Vietnamu prodal autobusák
Mototaxi ve Vietnamu
Patří k nejrozšířenějším služnám veřejné dopravy a nemusíte se bát ho využít. Označené nejsou, ale poznáte je velice dobře, viz snímek. Další indicií mototaxi je, že má dvě helmy. Cena je v průměru asi 5000 dongů na kilometr. Pánové polehávající na skútrech vás vždy svezou. Jste-li dva, nemusíte sami shánět druhého. Zastavte jednoho a on sám okamžitě sežene druhého, nebo více. Jsou velice operativní. Dokonce jsme jednou potřebovali dva mototaxi, aby nás odvezli na třídenní výlet. Nebyl to problém a okamžitě byli připroaveni s námi jet. Ani se nezastavili doma pro kartáček na zuby. Vždy je ale nutné domluvit cenu předem. Je vhodné si předem zjisti přibližné ceny ale u někoho jiného. Nejlepší je pro sběr takových informaci hospoda. Nezávislé mototaxikáře dnes ve městech vytlačuje GRAB, viz níže u taxi. Grab zajišťuje ve Vietnamu nejenom auta, ale i motorky.
Taxi ve Vietnamu, Grab Taxi ve Vietnamu není drahé, dnes ale vítězí ve Vietnamu jednoznačně GRAB. Porblém ale jako všude je letiště. Na letišti v Hanoji mají podobnou lumpárnu jako u nás. Taxi mimo areál letiště je výrazně levnější. Zde doprava z letiště
Ale v zásadě jsou taxíky dostupné a myslím, že u nás v Česku jsou daleko větší zloději a daleko větší lumpárny. Cena se pohybuje od 9000 do 15 000 dongů za km, tzn. zaplatíe vždy výrazně méně než v Praze. Taxikáři jsou poměrně korektní, cena je jasně viditelná na místě spolujezdce.
Pokud cestuji s Vietnamcem, často domluví nižší cenu než je uvedena i na korektním taxametru.,
V hotelích často není problém domluvit i černé taxi. To bývá velice levné a je možné je využít i na dlouhé vzdálenosti, třeba 50-100 km. Pokud nejdete s taxi s taxametrem, vždy domluvit cenu předem.
POZOR! - obrázek zlodějského Taxi Saigon můž vás vyjít i na 1000 Kč za kilometr. Když se s ním pustíte do sporu, ještě zavolá kamarády. Dobré je Vinasan nebo Mailinh.
Taxi je jich řada, nevyhnete se mu na letišti ale jednoznačen doporučuji Grab, Dobré je Vinasun nebo MaiLinh v žádném případně ne Taxi Saigon. Můžete zaplati i 1000 Kč za kilometr. Ale pokud si hlídáte taxametr, problém není.
Grab – V současné době jeden z nejlepších systémů. Grab koupil Uber a převálcovává všechna ostatní taxi. (2018)
Nainstalujte si App Grab (Ne Grab driver) Vše je velmi jednoduché v angličtině. Můžete zadat místo, odkud jedete a kam přímo z mapy bez textu, hned se objeví cena a po potvrzení máte přehled kdo k vám jede, kde je. Je to perfektní. Platíte na místě v hotovosti. Zvolíte si zda auto, skútr. Osobně jsem používal, výborné.
Nepoužívejte GRAB na cestu z letiště. Řidič mají problém vás (cizince) najít, nedomluví se, ruší cesty, dostávají se do konfliktu s letištními taxi. Pravděpodobně budete zbytečně dlouho čekat.
Jak spojení z letiště v Ha noji a Saigonu zde
Pronájem auta ve Vietnamu
Na pronájem auta bez řidiče zapomeňte. Od 1. 1. 2015 je sice mezinárodní řidičský průkaz ve Vietnamu platný i pro auta, ale půjčovny nejsou. Nikdo vám auto nepůjčí a půjčil by si ho jenom sebevrah. Dopravní předpisy v našem pojetí ve Vietnamu neplatí. Je možné si auto pronajmout s řidičem a průvodcem, někdy i jenom s řidičem, který ale často neumí anglicky. Auta jsou vždy větší, VW transporter nebo Ford transit.
Lepší je půjčit skútr Půjčoven je poměrně hodně, zvlášť v turistických oblastech
Auto na na týden či dva
Nejlepší přes místní cestovku. Auta mají kvalitní, skutečně cestovky v Hanoji nepodvádí. Dobré si domluvit podmínky část předem část po návratu. Pro skupinu 4 až 6 lidí nejlepší řešení. Je skutečně poměrně levné a dostanete se mimo turistická místa. Záleží na domluvě. Doporučuji se spojit s paní Mai (viz kontakty). Levně a spolehlivě zajistí. Je to cestování konfortní. České cestovky toto dělají také, ale téměř vždy tak, že auto nasmlouvají u místní cestovky. Proč si to neuděláte sami za polovinu? A pojedete, kam vy chcete, kam si sami dohodnete. Navíc platíte až na místě a ne měsíce předem, a pak trnete, zda odletíte, zda cestovka nezkrachuje. Více zde
Pronájem skútru ve Vietnamu
Velmi rozšířené a neproblmatické. Každá místní cestovka či hotel Vám skútr zajistí. Je dobré si předem v dané lokalitě zjistit ceny. Je těžké radit, každý cestovatel je v jiné situaci, na jiném místě, jedná s jinými lidmi. Co se týká předpisů, na to je jediná odpověď. Buďte opatrní. Říká se že červená má pouze doporučující charakter. Ale ve městech pokud je velký provoz, se semafory se dodržují. Jinak je jediné doporučení: dělejte totéž, co ostatní. Nepočítejte, že Vám dá někdo přednost. Zde se každý stará o sebe a kdo je rychlejší, ten vyhraje. Helmu mějte vždy. I když vidíte někdy někoho bez helmy, nespoléhejte na to. Policie helmy poměrně hodně kontroluje a okamžitě zabavuje skútr.
Policie je k cizincům tolerantní, snad i proto, že se nedomluví. Náš řidičský průkaz ve Vietnamu neplatí, a to ani mezinárodní, ale policie u skútrů toto toleruje. Několikrát jsem zažil na silnici kontrolu, zastavovali všechny skútry. Když ale viděli, že nejsem Vietnamec, vždy mne ihned zase pustili bez kontroly. Vietnamský kamarád, co jel na druhém skútru za mnou, pouze řekl, že jede se mnou a také ho hned pustili.
Co by se stalo v případě havárie nelze odhadnout. Je to různé, většinou ale platí, že vinen je ten bohatší. Nebo ten s menšími konexemi. Pro delší cesty doporučuji pornajmout kvalitní motorku, což zajistí některé cestovky, viz záložka do Vietamu na m otorce.
Kolo ve Vietnamu
Především je důležité vědět, že cestování na kole je ve Vietnamu velice bezpečné. Ovšem žádný průvodce s vámi na kole nepojede. Vietnamci se kol rádi zbavili, neradi na nich jezdí, mají skútry. A už vůbec neznají kolo jako prostředek pro zábavu. Na kole jede ten, kdo nemá na skútr.
Je rovněž důležité si uvědomit, že ve Vietnamu je horko a mimo jihu jsou všude kopce. Není dobrý nápad si v Hanoji půjčit kolo nebo si ho přivést letadlem a vydat se na několikadenní cestu. Pojedete zase do určitého cíle, po hlavní silnici, v horku se nadřete a zážitek moc velký nebude. Je lepší odjet autobusem či vlakem a kolo si půjčit ve vzdálenější destinaci. Nevydávat se na dlouhé cesty, ale objíždět vesničky. Lidé jsou přívětiví, přijmou vás. Ubytování v hotelích ve městečkách není problém, samozřejmě nesmíte být nároční.
Ovšem jestli máte cyklistiku jako hobby, pouze chcete jet zajímavější krajinou, pak si na stezskách mezi vesnicemi moc cyklistických zážitků neužijete.
Půjčení kola na den je možné téměř kdekoliv. Pokud potřebujete kolo na týden a v tom případně chcete kolo kvalitní, opět přes cestovku a zarezervovat předem.
Podrobnější rady na kole ve Vietnamu
Rikša
V některých městech zvlášť na jihu jsou ještě rikšy, avšak postupně se z nich stává jen turistická atrakce. Její pronájem je dobrý na krátké vzdálenosti a samozřejmě po rovině. V minulosti jsem míval psychické zábrany sedět jako paša a mít před sebou chudáka, který šlape. Stejně jako jsem měl zábrany si nechat vyčistit boty. Z toho mne ale vyléčil jeden zážitek z Číny. Procházel jsem větší skupinkou čističek bot a všechny se předháněly v nabídkách, aby mi vyčistily boty. Navíc jsem měl tenisky a poměrně čisté. Když jsem před nimi téměř utekl, začaly mi - nenechal jsem jim vydělat. Nedal jsem jim ani haléř, ani juan. Čističi bot a rikšáci jsou chudáci. Nežebrají, a tak jim dejme možnost vydělat peníze. Když si najmeme rikšu, pomůžeme mu přežít. Je to dobrý skutek.
Ale k dopravě. Jednou jsem si s rikšákem vyměnil místo. Já šlapal a on si zahrál na pašu. Jenže to vůbec není legrace. Po tom, co jsem se málem vyboural s autem, mne vyhodil od řidítek. Já měl přednost a počítal, že auto přibrzdí, což bylo ovšem velmi naivní. Navíc rikša neměla brzdy, pouze nějaké táhlo za mým zadkem a já ho nemohl rychle nahmat
at. S kolem či skútrem se protáhnete, s rikšou už ne.
Auto LUX
Výrazně se také rozvíjejí doprava LUX, auta pro 6-8 osob. Využívají je hlavně bohatší Vietnamci a běžně se nenajde jejich rozvrh. ro nás to není drahé a sám jsem několikrát využil (Do Cao Bang, Mu Cang Chai. Lao Cai. Přehled o těchto
spojení vám může také poskytnou paní Mai (maiduong1988@gmail.com) i jedno takové auto vlastní. Zná nejlepší spojení, varianty, popíše vám jak se dostanete na autobusové nebo vlakové nádraží a za kolik.
Video pro milovníky železnic - v češtině
novinky, aktuality
info@vietnamista.cz / veškeré kontakty